Archive 1994 – Absolute Dance 4 Remix

Eva Records, som är bolaget som ger ut samlingarna ”Absolute”, gav ut en reklam-mix i begränsad upplaga, ämnad för DJs och radiostationer, för att promota samlingen ”Absolute Reggae” 1991. Mixen gjordes av Denniz Pop och blev en stor succé. Den spelades så ofta att folk på dansgolven visste precis hur och i vilken ordning låtarna skulle komma. Jag antar att det var detta som lade grunden till alla kommande mixar hos ”Absolute”, ett perfekt sätt att få ut reklamen om kommande skivan och musiken bland DJs och radiostationer, i ett medley på ca 10 minuter. När första ”Absolute Dance” släpptes 1992 så stod Denniz Pop för medleyt, eller ”Absolute Dance Remix” som de kom att kallas. När ”Absolute Dance 2” släpptes tidigt 1993 var det JJ och René Hedemyr som gjorde mixen. När jag fick höra mixen till Absolute Dance 3 så tyckte jag att ”det här kan jag ju göra bättre själv”.

Varför inte ringa upp och berätta det för Eva Records? Sagt och gjort, jag ringde.

Vid denna tid jobbade Lars Höglund som chef och hade som assistent den nu mer framlidne Annika Ståhl (senare Annika Ehring). Jag fick prata med Lasse och berättade att jag var intresserad av att göra mixar. Han frågade om jag hade någon demo jag kunde skicka. Visst hade jag det, mitt nya årsmedley med 93 låtar från 1993, det borde väl funka som demo. Det skickades upp och några dagar senare ringde telefonen.

Lasse sa något i stil med ”Det här lät bra, du får göra nästa mix, Absolute Dance 4” och jag blev naturligtvis väldigt glad.

Nu är jag på gång att medverka på en ”riktig skiva”, alltså en skiva som ett skivbolag skall ge ut. Men hur skulle jag göra den? Jag kan väl inte mixa den på ett kassettband? Nej det får nog allt bli att göra det digitalt. Mitt ”Audiomedia”-kort från Digidesign hade 1 st stereo rca-ingång och 1 st stereo rca-utgång och sedan en digital coaxial in och en ut. Det betyder att jag kan koppla in min vinyl eller cd-spelare till min DJ-mixer och sedan kan mixern gå in i ljudkortets ingång. Då får jag in ljudet. Men själva ljudkortet och dess programvaror hade denna tid väldigt stora begränsningar.

Man kunde maximalt spela upp 2 stycken låtar samtidigt ifrån datorn. Jag använde ett program som hette Deck, som hade denna möjlighet. Jag spelade alltså in en låt på första stereokanalen 1-2, sedan hade jag då möjlighet att spela in en låt till som då hamnade på stereokanalen 3-4, sen var hela programmet och ljudkortet maximalt belastat. Men herregud, tänker vän av ordningen, du vill väll ha in en tredje låt, eller kanske effekter från fler låtar uppepå allt, så att mer än två låtar ljuder samtidigt? Visst vill jag det, men enda sättet att kunna göra det, är att göra en mixdown på kanal 1-2 och 3-4, så att det blir ett enda stereopar, sedan lägga denna nya mixdown på 1-2, och vipps så har jag frigjort 3-4, för ytterligare inspelning. Ja om du hängde med hela vägen, så inser du snabbt att det är otroligt mycket planerande, för att få allt att rulla som det är tänkt. Och skulle man göra en felaktig mixdown i allt detta, så var man helt rökt och fick börja om.

Man kunde inte spara allt som idag för alla mixdown tog mycket hårddiskplats, och 1 gigabyte kostade 12.500 kr att köpa och jag hade 2 gigabyte totalt, där även andra projekt låg. När man mixar mellan låtar idag, så är man väldigt noga med att dra bort bas, så att inte två låtars bas hörs samtidigt, för då låter det illa. Detta klarade programmet inte av att göra, utan detta fick planeras i förväg, så när väl låten skulle spelas i datorn, så fick du se till att dra ner basen på DJ-mixern, innan signalen träffade ljudkortet. Då hade du det basfria partiet inspelat.

De 18 låtarna på samlingen Absolute Dance 4 hade självklart valts ut av Eva Records och nu var det bara att gilla läget och välja ut ett antal av dessa låtar och skapa lite magi. Samlingsserien i sig är väldigt kommersiell med en hel del låtar som jag aldrig skulle spela själv som DJ i något sammanhang, samtidigt gällde det att göra mitt urval på ett sätt som skulle göra att så många DJs och radiostationer som möjligt skulle gå igång och vilja spela den. Skulle den vara för smal i urvalet skulle den väljas bort och skulle den vara för sliskig, ja då skulle jag själv aldrig någonsin vilja spela den, inte ens på landsbygden där vissa av låtarna hade sin publik, och det är ingen bra känsla.

Eftersom jag spelade ca 3 gånger i veckan som DJ, så hade jag god koll på vilka låtar som kändes rätt och som var mest populära. Totalt sett så mixades 11 av dessa låtar ihop på ca 10 minuter. Några fick mer utrymme än andra. Tekniken beskrevs ovan och när hela mixen var klar så spelades den över på ett DAT-band via digitalutgången och skickades sedan till Stockholm för pressning av vinyl och CDs. På Eva Records var man nöjda och glada och tyckte det lät bra.

Skivans utgivning sammanföll med den årliga ”DJ Promotion-båten”. Jag minns inte det officiella namnet på just denna kryssning (1998 kallades den ”Big Bang”) eller den exakta båten vi åkte med, men tänk ”Silja Line” mellan Stockholm och Mariehamn på Åland, eller Stockholm och Helsingfors. En övernattning på antingen hotell eller kvar på båten, det var lite olika under de olika åren jag åkte med. På båten, som var full av skivbolagsfolk, artister, DJs och annat branschfolk, ordnades det seminarium, skivpresentationer, artistuppträdanden, paneldebatter och allt annat som kunde höra skivbranschen till. Alla var verkligen med och representerade. Jag är inte säker på om detta var den första resan, eller någon resa gjordes innan, men jag var med 1994-1999, undantaget det året då alla spydde i stormvindarna till Finland, det slapp jag.

Hur som haver så är året nu 1994 och Lasse Höglund, chefen för Eva Records skall på semester  med sin familj och kan inte åka med båten, så istället föreslår de att jag åker med, tillsammans med Annika Ståhl och representerar Eva Records. Eftersom varje bolag har ca 20 min, och den enda koppling Eva Records har till DJs, är just Absolute Dance och mer exakt själva mixen ”Absolute Dance 4 Remix”, så får jag tiden. Annika föreslår att hon kan säga en mening i början, sedan kan vi spela mixen, och sedan kan DJs få ställa frågor till mig, ok? Visst, vi kör så. I konferensrummet sitter kanske 100 DJs samt olika representanter från skivbolag som skall få höra mixen för första gången. Annika presenterar mig, spelar mixen och sen är det fria frågor.

Det visar sig att många följt mig på lite olika sätt. Några kände till mig via mina DJ-tävlingar, andra hade hört årsmedleyn och jag förstod på frågorna att det fanns ett ganska stort intresse för vem jag var, vad jag hade gjort och hur jag hade gjort mina olika mixar och projekt. Helt plötsligt så får jag presentera mig på bästa tänkbara sätt inför alla DJs samtidigt, och båtresan för min del blir en mycket viktig start i min framtida karriär. Väl hemma igen så samlas det in feedback som vanligt från DJ-utskicken och Absolute Dance 4 Remixen får högsta snittbetyget, 3,7 av 5, vilket var det högsta betyg någon mix någonsin hade fått hos Eva Records. Jag får senare förtroendet att fortsätta göra i princip samtliga mixar som Eva ger ut, dvs Absolute Dance 5,6,7,8, Absolute Party, Absolute Dance Classics & Absolute Boogie.

 

Please follow and like us:

4 reaktioner till “Archive 1994 – Absolute Dance 4 Remix”

  1. Den här mixen är väldigt bra. Jag ser fram emot mer megamixar du gjorde vid den här tiden, om du får lov att lägga upp det eftersom vi kommer in på mer kommersiella saker som är rätt svåra att få tag på idag.

  2. Riktigt kul att hitta din sida och alla klassiska mixar från 90-talet. Spelade själv en del på småställen och diverse fester runt 94-96 och hade ofta ditt arbete som inspirationskälla! Ett urklipp från en artikel i Göteborgs Posten satt uppklistrad framför mina 1210:or och jag tänkte “en dag skall jag bli lika bra!”. Det blev jag förstås aldrig :-). Men jag hade ialla fall riktigt kul.

    Tar ibland en nostalgi-tripp tillbaka och återmixar gamla 90-talsdängor nu när det finns sådant otroligt smidigt stöd i olika mjukvaror. Ändå har jag hört få – om ens någon – som når upp till samma kvalité och innovativa övergångar som återfinns i dina mixar för 20+ år sedan. Impressive.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *