Archive 1996 – Adolphson & Falk – Osläppt demo-version

Under uppväxten, ända sedan jag hörde Depeche Modes första skiva Speak & Spell 1981, så har det varit elektronisk musik som har attraherat mig i första hand. Ett svenskt band som jag lyssnade på var Adolphson & Falk. Bra skrivna låtar med fyndiga texter om modern teknik, astronomi, människans samhörighet med kosmos och som var producerad med de allra senaste syntar som precis hade släppts. Feta analoga klanger med trummaskiner som bakgrunder. Det har blivit väldigt många lyssningar på deras två första fantastiska album som kom 1982 och 1984.

Skivbolaget som släppte Adolphson & Falk hette ”Air” och drevs av ”Air Chrysalis Scandinavia”, idag ”BMG Chrysalis Scandinavia AB”. Under våren 1996 hade jag redan gjort några jobb för Air Chrysalis och kände dem ganska väl, och främst då Pelle Lidell, idag kanske publikt mest känd som före detta juryordförande i TV4:s program Idol. Pelle var då A&R-chef där och hade snappat upp mina mixar och produktioner. Efter ett antal samtal som fördes under denna vår, så berättade jag bland annat om min musikbakgrund. Nu skulle Adolphson & Falk släppa ett samlingsalbum, men ville ha två helt nyproducerade singlar som också skulle förgylla skivan och skapa ny aktualitet för Adolphson & Falk. Detta hade naturligtvis jag ingen aning om, så jag blev både otroligt glad och överraskad när jag fick frågan. Lite av en dröm slog in skulle man kunna säga.

Anders Falk och Tomas Adolphson hade spelat in ganska enkla demos på låtarna som jag fick skickat på kassettband. Jag skapade en bakgrund som skulle användas för att spela in sången. Eftersom både Anders och Tomas jobbar heltid, så fick jag åka upp till Stockholm för att spela in sången. Vid mina tidigare sånginspelningar så hade jag använt ett dyrt tvåtums rullband, som var standard i större studios och som klarade upp till 24 kanaler. Bandet är stort som en LP-skiva, men ca 7 cm tjockt. Och tungt är det också. Med väskan packad med rullbandet och ett enkelt ombyte, så bar det av till studion vi hyrt in oss på i Stockholm, som drevs av Ronald Bood och som skulle agera ljudtekniker. Väldigt roligt att bara få träffa dessa killar, vars musik jag hade lyssnat så mycket på. Helt plötsligt skulle jag bestämma om hur det skulle låta, hur sången skulle sjungas och om gitarren skulle spela si eller så. Jag har i ärlighetens namn aldrig tyckt det varit roligt att spela in sång, utan mitt roliga arbete sker hemma i studion, men sång måste vi ha, så det är bara att köra på.

Vi börjar spela in under tidig kväll och kommer att hålla på hela natten. Eftersom min kvällströtthet gör sig påmind redan runt 22.00, så blev det en ganska lång natt. Vid 03.30-snåret så byter jag rum en stund och somnar sittandes vid ett bord och sover en timma, medan Ronald fortsätter att spela in, tills jag vaknar igen och sätter de sista detaljerna. Någon gång vid tidig morgon så avslutar vi jobbet och sången finns nu överförd på DAT-band. Nu längtar jag hem till studion och prylarna hemma för att sätta hela produktionen på plats.

Adolphson & Falk för mig handlar om bra syntpoplåtar med underfundiga texter och en produktion som osar av analogsyntar, trummaskiner och vocoders. Mina två produktioner skulle göras i samma anda tänkte jag, då de skulle inkluderas på en samling med gamla låtar. Samtidigt släpptes dessa två nya låtar som nya singlar också. Här kompletterades singelspåren med två dans-remixar på gamla hits. Även dessa gjorde jag. Den första produktionen på ”Ta Den Kärlek Du Kan Få” satt direkt. Den var så självklar på något sätt. Allt föll på plats och det lät nytt, men ändå med en naturlig flört till det gamla.

När ”Sången Är Till För Dig” var klar och skickades upp, så var de inte helt nöjda. De tyckte inte riktigt att vissa harmonier hade fått rätt framtoning. För att få ordning på det, så kom Ronald Bood ner till mig i Göteborg för att hjälpa till. Jag var själv rätt nöjd med min original-produktion, men fick alltså sätta min tilltro till att Ronald nu visste vad som behövde fixas och det blev till en annan version än vad jag tänkte mig. Det svängiga groovet var borta, och låten kändes nu lugnare och lite slätare, men harmonierna trängde nog bättre igenom. Efter två dagars jobb så spelades den nya versionen in i min studio och sedan åkte Ronald hem. Den skickades upp till alla parter och blev godkänd. Med detta sagt så är jag ändå totalt sett väldigt nöjd över hur mitt bidrag till Adolphson & Falk blev, med 2 produktioner och 2 remixer ihop med dessa släpp. Här hör du den ursprungliga demo-versionen som aldrig förr sett dagens ljus.

 

 

 

 

 

Please follow and like us:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *